





|
 |
Część pierwsza - Lata
osiemdziesiąte
"W
latach osiemdziesiątych paliliśmy 'Mocne' i byliśmy mocni w gębie".
Wszystko zaczęło się w 1986 roku po Jarocinie. Grałem wtedy w RĘCE DO
GÓRY. Miałem trochę piosenek i pomysłów, które nie pasowały do RDG. Poza
tym byliśmy ścigani przez esbecję i nie mogliśmy nigdzie grać.
Postanowiłem założyć jeszcze jedną kapelę. Podobnie pomyśleli moi
koledzy z RĄK: Czoper, Czarny i Remi. Mój pierwszy skład tworzyli:
Ropuch, czyli Bartek Ciepłuch, mój kolega ze studiów na gitarze, Wojtek,
basista zakochany w muzyce RDG, pochodził z Człuchowa, Wiśnia kumpel
Kuby (technicznego z RDG) na bębnach i Mała wokalistka RĄK. Wiśnia,
Ropuch i Wojtek byli jedynakami i po którejś z prób zorientowałem, że
zamiast skupiać się na graniu koncentrowali się na Małej. Cierpiała na
tym prawdziwa sztuka, ja nie miałem ochoty uczestniczyć dalej w zalotach
godowych, rozgoniłem więc towarzycho. Małą ostatecznie wyhaczył Kuba,
nasz techniczny. Może dlatego, że nie był jedynakiem. Są razem do dziś,
mają dwóch synów. Ten pierwszy skład nazywał się RYZYKO. Zawsze miałem
talent do wymyślania obciacherskich nazw. W tamtym czasie powstały "Tak
jak teraz jest" i "Welwetowe swetry". Większość naszej działalności
muzycznej koncentrowała się w "Zbyszku" - poznańskim akademiku. W kuchni
na IV piętrze grali MALARZE I ŻOŁNIERZE, RĘCE DO GÓRY. W "Zbyszku"
mieszkał też Kozak. Pochodził podobnie jak ja z PIŁY. Kozak grał na
gitarze w kapeli KURWICHA. Podobały mi się ich kawałki oraz kozakowe
podejście do grania. Zaproponowałem mu więc wspólne granie. Tak powstał
drugi skład pod nazwą PAPIEROSY - czyli Ropuch i Kozak na gitarach,
Witek Urbański na basie oraz Beton, wówczas jeden z najlepszych
poznańskich pałkerów. PAPIEROSY rozwiązały się po 3 próbach bo Beton
chciał grać jazz. Olał więc nas wyemigrował. Nie wiem co się z nim teraz
dzieje.
W wakacje 1987 roku było już wiadomo, że RĘCE DO GÓRY zdechły. Z kapeli
odeszła Mała spodziewająca się dziecka. Czoper, Czarny i Remi
realizowali się w swojej kapeli KREW. Mieli grać na Poza kontrolą przed
SWANS. RĄK DO GÓRY mimo wcześniejszych ustaleń do Warszawy nie
zaproszono. W klubie "Słońce" gdzie mieliśmy próby były wolne terminy.
Postanowiliśmy więc z Kozakiem i Ropuchem: teraz albo nigdy.
Poprosiliśmy Marka Kabata z Piły, wtedy jeszcze zupełnie niekumatego
bębniarza by tylko wybijał nam rytm. Na pierwszej próbie nie zjawił się
Witek Urbański. W związku z tym na basie zaczął grać Kozak.
Powstał wtedy nasz pierwszy program: "Welwetowe swetry, "Tak jak teraz
jest", "Ciemne", "Nasze nogi", "Ulice jak stygmaty, w pojebanej wersji",
"Dłoń" ,"Modelka" i "Snowman". Nagraliśmy to na kasetę i zaczęliśmy
szukać pałkera. Znaleźliśmy Smoka - Andrzeja Głogowskiego ze Słupcy
(chyba). W tym składzie zagraliśmy pierwszy koncert jako PIDŻAMA PORNO.
Był to jedyny koncert Witka Niedziejki -saksofonisty z RĄK. Witek
obraził się na mnie i przeniósł się do MALARZY. Razem z Urbańskim
nagrali "Po prostu pastelowe" -wtedy to był zajebisty hit - i zostali
gwiazdami. Koncert odbył się w "Słońcu" w grudniu 1987 roku. Ze Smokiem
zagraliśmy jeszcze z 5 koncertów i musieliśmy szukać nowego pałkera.
Wiosną 1988 roku w Poznaniu koncertowała ARMIA. Przed nimi grała
PEPESZA, z którą mieliśmy razem próby w "Słońcu". Kiedy Budzego i
kolegów wywoływano na bis zawieruszył się gdzieś Gogo Schultz, ówczesny
pałker ARMII. Brylu poprosił więc Kuzyna perkusistę PEPESZY by zagrał z
nimi bisy. No i Kuzyn zagrał. Pomyślałem sobie, że skoro mógł zagrać z
ARMIĄ może też z nami. 10 minut potem mieliśmy nowego perkusistę. Z
Kuzynem zagraliśmy już na gdyńskiej Nowej Scenie i dzień potem w Słupsku
razem z CRIME & CITY SOLUTION.
Latem tego roku pojechaliśmy również na Festiwal Pokoju w Białogórze.
Zagraliśmy wtedy jeden z najlepszych koncertów mimo że do dyspozycji
mieliśmy tylko Eltrona i Vermonę. Wtedy też poznaliśmy się z Makenem,
który zaproponował nam wydanie kasety.
Pierwsze, "poważniejsze" nagrania już mieliśmy. Zrobił je niejaki
Modrzej, o którego drewnianych uszach do dziś w Poznaniu opowiada się
legendy. Nagraliśmy wtedy "Ciemne", "Nasze nogi", "Snowmana", "Dłoń" i
"Szalone lato". Jesienią 1988 roku w Poznaniu wyświetlili się francuscy
anarchiści, który przywieźli lokalnemu WiPowi trochę gotówki. Jarek
Urbański, szef WiP'u postanowił, że część tej kaski przeznaczy na
nagranie naszej kasety. Podobnie jak w za pierwszym razem kawałki
nagrywaliśmy na 100%. Robił je Klaus inny maestro konsolety z Miasta
Poznań. Nagraliśmy: "Pasażera", "Lewą marsz", "Balladę o krwi
prawdziwej", "Paryż", "Browarne bulwary", "Bal u senatora", "Trzymając
się za ręce", "Tak jak teraz jest", "Terrorystkę Franię", "Drogi", "Fucking
in the Church", "Katarzynę", "Wojnę", "Codzienność", "Świńską procesję",
"List do żołnierza" i "Welwetowe swetry". Kasetę zatytułowałem "Ulice
jak stygmaty". Wydali ją ludzie z Wałbrzycha i Bolesławca.
Z "Ulicami" dostaliśmy się do Jarocina 1989. Jeszcze nieco wcześniej o
swojej rezygnacji z PIDŻAMY poinformował nas Ropuch. Sądzę, że właśnie
wtedy wygasł w nim trip na odlot z nami. Znów trzeba było przemeblować
skład. Krótko przed nagrywaniem "Ulic" przyjęliśmy do kapeli Filarego.
Gościu śpiewał wcześniej w RAJ KRAT, kapeli z którą grał również Kuzyn.
Filary miał też własne klawisze i w tej roli się u nas zatrudnił. Był
chyba największym psycholem w kapeli. Jako dziecko wypadł z V piętra.
Obecnie jest ścigany listem gończym. Kozak w wielkich bólach przypominał
sobie o gitarze. Basistą został Julo, kuzyn Kuzyna. Wcześniej grał
również w RAJ KRAT. Do Jarocina pojechaliśmy jeszcze z Ropuchem. Razem z
Kozakiem polecieli na dwie gitary. Wtedy po raz pierwszy doceniło nas
jury. Obok DR. BUSH, PROLETARYATU, POPŁOCHU WŚRÓD DZIEWCZĄT dostaliśmy
się na Dużą Scenę. Już przed festiwalem mówiło się całkiem oficjalnie,
że wygrają CLOSTERKELLER i PROLETARYAT. Tak też się i stało. My nie
wygraliśmy nic ale opuściliśmy Jarocin pozostawiając po sobie raczej
nienajgorsze wrażenie.
Wtedy poznaliśmy Ryśka Sarbaka, człowieka związanego z GEDEONEM
JERRUBAALEM i BASSTIONEM. Rysiek powiedział nam, że istnieje szansa na
kilka sztuk w Czechosłowacji. Wtedy w Czechach ostre granie było
zakazane. Kapele żeby móc grać organizowały lipne śluby i wesela. To był
jeden ze sposobów na przechytrzenie bezpieki. Drugi sposób polegał na
robieniu sztuk w pipidówach. Często jednak zdarzało się, że przed
publiką zjawiała się policja- i na granie można se było pogwizdać.
Wierzyć się dziś w to nie chce, kiedy słyszy się jakie bendy koncertują
w Pradze. Nam jednak przyszło grać w amfiteatrze w dyplomatycznej
dzielnicy Pragi. Wcześniej jednak, gdy zobaczyliśmy ceny piwa i
przeliczyliśmy je na złotówki - to zwariowaliśmy. Kupiliśmy ponad sto
półlitrowych butelek. Czesi z miejsca nas polubili. Występowaliśmy
oczywiście jako gwiazda. Przed nami grały czeskie kapele w stylu RUSH i
KANSAS. Wypadły jakoś tak smutno. Nic dziwnego wśród publiki większość
to byli punki i praskie lesby. A my? Wypierdoliliśmy taką sztukę, że
Pepikom gacie pospadały. Atmosfera zbliżyła się do wrzenia gdy
zadedykowaliśmy "Hymn pokoju" Petrowi Cibulce, koleżce, którego czeska
bezpieka przymknęła za handel niezależnymi kasetami. Poczuliśmy się jak
emisariusze z wolnego świata i już do końca sztuki polecieliśmy w ten
klimat. Finał był taki, że Czesi wlecieli na scenę i razem z nami
odśpiewali "Pasażera". My po polsku, oni po swojemu. Sądzę, że gdyby był
tam wtedy Iggy też by się do nas przyłączył. Na koniec była jeszcze
"Permanentna rewolucja" i to był ostatni koncert w Pradze... przed
rewolucją. Zaraz po sztuce przyleciał do nas Zbiszek Studecki, czeski
organizator tej imprezki, krzycząc ..."Do prdeli!! SEX PISTOLS!! SEX
PISTOLS!!!! Powiedziałem mu, że skoro tak uważa niech zostanie naszym
Malcolmem McLarenem. Gościu łyknął to bez wahania
Dzień potem graliśmy koncert w Pile. Była to ostatnia sztuka z Ropuchem.
Po stracie Ropucha zabraliśmy się ostro do pracy. Szybko robiliśmy nowe
numery. W tym czasie (jesień 89) wyświetlili się w polu naszego rażenia
Bulwa i Klaus, którzy rozkręcali w Poznaniu niezależną scenę. Bulwa grał
w HCP i wydawał zina "Greencore", Klaus - ,,Rdzenia". To za ich sprawą
odwiedzili Poznań PRESIDENT FETCH, THE EX, NOMEANSNO, HOLLY GUNS, SNUFF,
STAND TO FALL. Większość tych kapel koncertowała w "Bratniaku" - gdzie
wówczas pracowałem. Wtedy też zaczęła się moda na hardcore. Ostre
przypierdalanie, szybkie tempa. My ze swoimi kawałkami jakoś tak niezbyt
pasowaliśmy do tego schematu. A że i nam się to podobało zaczęliśmy
próbować grać szybciej. Okazało się to początkiem końca PIDŻAMY. Ale o
nim później.
Pod koniec 1989 roku zadzwonił do mnie czeski Malcolm McLaren proponując
PIDŻAMIE PORNO dużą trasę po Czechach, Morawach i Słowacji. Zdziwiłem
się wtedy jak szybko nauczyłem się czeskiego. Kumałem większość z tego
co mówił.
Dopiero dużo później okazało się, że Malcolm nie gadał ze mną po czesku.
Gadał po polsku. Naszego narzecza nauczył się z polskich płyt, które
kupował w polskim Instytucie Kulturalnym w Pradze. W drodze rewanżu
zaproponowałem wyjazd na trasę Ryśkowi Sarbakowi, który miał grać z nami
na trąbce. Pojechaliśmy jednak w piątkę. Filary zaspał na pociąg(z
Poznania wyjeżdżał po 17tej). Próbował nas jeszcze dogonić innym
pociągiem. Pech chciał, że ten pociąg, którym Filary nas gonił
uczestniczył w jakiejś monstrualnej katastrofie. Przeżyliśmy i
zobaczyliśmy wiele...
Pierwsza sztuka była w Ostrawie. Graliśmy koncert z RADEGASTEM, jedną z
najstarszych kapel stamtąd. Zaczynali ponoć jeszcze w latach 70tych.
Okazali się niezwykle sympatycznymi kolesiami i zaprosiliśmy ich do
Poznania. Grali przed SNUFF. Drugi koncert odbył się w Wielkich
Nemczicach. Totalna pipidówa. Sala też total - na 1000 osób, w środku
jakieś 50. Przed nami grali SRK grindcorowcy z Brna. Basista, by mu się
nie pomyliły struny, pierwsze trzy związał drutem. Przed sceną stał
kolega z wyraźnym, głębokim - pewnie po siekierze - wgłębieniem na
czole. Miał twarz szaleńca, mordercy dzieci, Frankensteina lub kogo tam
jeszcze znacie. Koncert nagłaśniał gość, który był akustykiem PLASTIC
PEOPLE AT THE UNIVERSE. Kumacie klimat... Po koncercie sołtys, który
pewnie był starszym bratem tego spod sceny wydał bankiet. Na stół
wjechały 5 litrowe gąsiory z winem. Ujebaliśmy się tak, że wracając
przez wieś ryczeliśmy polskie pieśni partyzanckie. Martin, którego tu
poznaliśmy powiedział nam później, że wieś chciała nas za to zajebać. W
Brnie kimaliśmy właśnie u niego. Odniosłem wrażenie, że chyba nie
przypadliśmy mu do gustu. Tu spotkaliśmy się z miejscowym dziennikarzem,
który kojarzył nas z Jarocka. Twierdził, że podobaliśmy mu się
najbardziej z wszystkich polskich kapel - bo graliśmy jego zdaniem
słowiańską odmianę punk rocka. Po tym stwierdzeniu nie pozostało nam nic
innego jak ujebać się na maksa - co uczyniliśmy.
Później graliśmy jeszcze parę koncertów z ZONĄ A I EXTIPEM - słowackimi
kapelami. Też sympatyczni koleżkowie. Basista tych kapel był chyba
Cyganem i miał image jak Brat Pancho - złote łańcuchy, wąsy i punk rock
miksowały się w każdym razie zajebiście. Warto też wspomnieć o koncercie
w Trnawie, chociażby dlatego, że był to pierwszy oficjalny koncert w tym
mieście.
Tak doszliśmy do "Futuristy". Kozak poznał w Pile podczas jednej z
legendarnych dziś "Szczepaniad" Lenina, wokalistę szczecińskiej formacji
KAFEL. Lenin gdy usłyszał o naszych przygodach czeskich też chciał tam
pojechać. Kozak powiedział mu, że nie ma sprawy. Wniebowzięty Lenin
zaprosił nas do Szczecina, gdzie działało radio studenckie, w którym
była możliwość zarejestrowania nagrań na dwuśladowym magnetofonie. Lenin
załatwił nam to studio, spanie i sprzęt. Lenin kocham CIĘ!!! Nagrywał
nas Bursak, przed którym parę osób nas ostrzegało. Okazał się niezwykle
w porządku kolesiem. Do niektórych numerów podchodziliśmy kilkadziesiąt
razy a Bursak ani przez moment nie dał nam do zrozumienia, że już go
trochę wkurwiamy. Drugiego dnia czekając na spóźniającego się Bursaka
przysłuchiwaliśmy się próbie zespołu, który pogrywał sobie w piwnicy. Do
dziś nie wiem jaki to był zespół - ogólnie syfioza - z jednym wyjątkiem.
Śpiewała z nimi dziewczyna. Myśleliśmy, że to SHINEAD O'CONNOR.
Poznaliśmy ją tego samego dnia wieczorem. Wtedy też wpadliśmy na pomysł
żeby zaśpiewać coś razem. Dziewczyną o głosie Shinead okazała się
nieletnia Kaśka Nosowska. Kaśka kategorycznie odmówiła mówiąc, że jest
za cienka i popsuje nam wszystko. Kozakowi udało się jednak ją
przekonać. Dużo trudniej poszło natomiast Bursakowi, który próbował
namówić Kaśkę na próbę mikrofonu. Trwało to około godziny - aż Kozak
zdecydował że polecimy z Kaśką bez próby mikrofonu. Najpierw zrobiliśmy
"Pasażera". Potem "Ulice jak stygmaty". Wszystko za pierwszymi
podejściami. Spiąłem się jak przy kupie, bo bałem się, że jak się zjebię
to jej minie ochota na wspólne muzykowanie. Zaśpiewała tak, że
odlecieliśmy, już wtedy wiedziałem....
Doprawdy nie jestem w stanie opisać jak byliśmy dumni z tych nagrań.
Wszystkim, którzy ich słuchali podobały się też. Nawet mojej szwagierce,
która początkowo nie wierzyła, że to my. I kiedy wydawało się, że
wszystko potoczy się z górki zaczęły się schody.
Wiosną pojechaliśmy znów do Pragi. Czeski Malcolm postanowił
zorganizować punkowy festiwal w hali Lucerna. Miejsce na koncerty
wymarzone- 5 pięter pod ziemią na 5 tysięcy osób. W wolnej sprzedaży
piwo i wino w butelkach. Cała czechosłowacka, punkowa czołówka, wybory
Miss Punk i my razem ze STAND TO FALL za gwiazdy. Graliśmy przedostatni
i tuż przed nami wybierano Miss Punk. Pomysł - mówiąc oględnie - nie
wzbudził entuzjazmu publiczności. Na scenie jebało piwem i potłuczonymi
butelkami. Najpiękniejsze punkówki przeniosły się na boczne wybiegi - w
trakcie naszego gigu miały paradować przed ostatecznym werdyktem.
Podchmielona wiara jęła naparzać w nie szkłem. Kiedy graliśmy, butelki
śmigały nam nad głowami z lewej na prawo i odwrotnie. Po trzecim numerze
powiedzieliśmy organizatorom, że albo dziewczyny sobie zrobią przerwę,
albo my. Zdecydowano się na wariant pierwszy i szklana burza ucichła.
Niestety już się nie pozbieraliśmy. Zagraliśmy najgorszy nasz czeski
koncert.
Mieszkaliśmy wtedy na chacie u niejakiego Honzy. Filary i Julo zrobili
mu w szafach rewizję i znaleźli pornosa ze zwierzętami z czasów praskiej
wiosny. Koguciki, pieski, Czeszki... te sprawy.
Potem graliśmy w Pile - nasz najfatalniejszy koncert. Nic się nie
słyszeliśmy - jebaliśmy się więc co chwilę. W pewnym momencie Kuzyn
wziął pałeczki i poszedł w długą. Kozak przeprosił wiarę i to był koniec
sztuki w Pile. Krótko potem wpadliśmy na pomysł wydania "Futuristy" na
winylu.
Można to wówczas było zrobić tylko w Czechach. Skontaktowałem się z
czeskim Malcolmem wyłuszczając mu z grubsza ideę. Malcolm miał się
zorientować w szczegółach i jak najszybciej oddzwonić. Nie zadzwonił do
dziś. Szkoda bo mogliśmy być pierwszą, polską niezależną kapelą z
własnym longiem. Po roku na podobną koncepcję wpadł Uszaty wydając w ten
sposób INKWIZYCJĘ.
Fragmenty "Futuristy" wysłaliśmy do Jarocina. Dostaliśmy się jako
pierwsza kapela z kasetowego zaciągu. Bez problemu dostaliśmy się też na
Dużą Scenę. Zagraliśmy wtedy jako pierwsza kapela na festiwalu ani źle,
ani rewelacyjnie. Średnio. Jednak to z Jarocina'90 mam jak najgorsze
wspomnienia. Wtedy też pierwszy raz poważnie pomyślałem o tym co wkrótce
miało się zdarzyć. Atmosfera na festiwalu była beznadziejna. Czasy
Krajowej Sceny Młodzieżowej: brudne układy, śmierdzące zależności. Pewna
znana już wtedy w "branży" baba powiedziała, że kapele z konkursu grają
3 numery i spierdalają ze sceny. U nas najdłuższy numer miał 3 minuty -
dawało to 10 minutowe show. W 1986 roku, kiedy RDG cenzura skasowała
nazwę, 90% programu zagraliśmy w kwadrans. W miejscu gdzie spaliśmy
notorycznie najebana bramka rewidowała nas co krok czy aby nie wnosimy
wódki. Co prawda wódkę wnosić było można, ale trzeba było się z nimi
napić. Z chujami nie piłem, nie piję i pić nie będę. Zwłaszcza wódki.
Naprawdę czułem się tam wtedy jak za przeproszeniem Murzyn. Pół godziny
po tym jak zagraliśmy wsiadłem w pociąg i tyle miałem z tego Jarocina.
Tradycyjnie nie wygraliśmy nic. Dopiero po latach, funkcjonując już
nieco w szołbiznesie, dowiedzieliśmy się kilku szczegółów. Generalnie
Jarocin wygrała BUNDSEWEHRA, mająca w składzie Agatę, basistkę z tak
długimi nogami, że nawet najzatwradzialsze pedały oglądały się za nią co
krok. Inną nagrodę zgarnął DEKIEL, albo Srekiel nazwy już dzisiaj nie
pamiętam. To zresztą jest mało istotne. Istotniejszym było to, że ponoć
ich menago trzymał w łapach wszystkie koncerty na Dolnym Śląsku, gdzie
bardzo chętnie pograłyby sobie kapele z KSM. Dla przyzwoitości
postanowiono uhonorować też jakąś kapelę "podziemną". Wybierano ponoć
między nami a FARBEN LEHRE. Ponoć jednym głosem zdecydowano się na
kapelę Wojtka. W jury byli wtedy Kelner, Lipiński i Klatt. Dziś myślę,
że chyba jednak dobrze się stało jak się stało. My pewnie i tak byśmy
się rozpadli, za to FARBEN LEHRE mają już na koncie z 6 płyt. Filozofia
ogrodnikowego psa nigdy nie była moją filozofią.
Tak zaczął się ostatni rozdział. Po Jarocinie odszedł Filary. Atmosfera
na próbach była beznadziejna, Julo miał stary bas, na którym grał
jeszcze Kozak. Bas - samoróba marki "Pół dęba" z wszystkimi flakami na
zewnątrz. Co chwila mu coś przerywało i trzeba było przerywać. Julo
napierdalał piąchą w deskę i na moment znów stykało, ale tylko na moment
- potem historia się powtarzała. Odniosłem wówczas wrażenie, że na nowy
bas Julka trzeba będzie poczekać do dnia, w którym Polacy pokonają
Niemców w piłkę nożną. Dodam, że pamięć Julka nie była jego
najmocniejszą stroną. Zwłaszcza gdy przechodziło grać stare numery.
Chyba za sobą wtedy zbytnio nie przepadaliśmy. Muzycznie próbowaliśmy
grać śmierdzące czady. Takie czady bez czadu. Kompletnie nie potrafiłem
się w to wpasować co powodowało narastającą irytację wśród reszty.
Pewnie słuszną - bo to przecie - moje numery byli. Dalsze perspektywy
również nie były zachęcające; byliśmy jako band gdzieś pośrodku -
pomiędzy sceną niezależną a sceną oficjalną, czyli w praktyce: nigdzie.
Jedni i drudzy doskonale sobie bez nas radzili.
W tym roku skończyłem definitywnie swoją edukację. Plan Balcerowicza był
w rozkwicie, roboty brak, kasy też. Kolejki po zasiłek jak zły sen.
Któregoś dnia przeczytałem, że szukają ludzi do radia. Poszedłem.
Przyjęli. Spodobało mi się to. Nawet bardzo - zawsze chciałem zarabiać
kasę wykorzystując własny łeb. Kiedy zdałem sobie sprawę, że na próby
PIDŻAMY PORNO chodzę jak do szkoły - zdecydowałem się. Powiedziałem o
tym chłopakom. Oni - O.K. - znajdziemy nowego wokalistę. Tylko Kozak
spytał co mi odjebało. Dla reszty to był luzik, nic się nie stało. Po
trzech próbach z nowym wokalistą Kozak spakował zabawki i
pojechał do Piły...
|

|